Reflexió sobre el procés d'aprenentatge
Més
enllà de teories establertes per pensadors i investigadors, si
apel·lo a l'experiència personal, puc afirmar que el factor
emocional determina decididament la meva manera d'aprendre; hi ha
temes; textos, maneres de presentar idees que desperten el meu
interès a un nivell més profund, és precisament llavors quan
d'alguna manera el coneixement queda impregnat en alguna de les meves
cavitats cerebral. Inicialment, val a dir que la temàtica d'aquesta
assignatura, és d'aquelles que si treballes en el món de l'educació
et trobes de manera recorrent; en antigues assignatures, en cursos
de formació.... Vaja, una d'aquelles coses que impulsivament, només
llegir-ne el títol provoca aquella reacció de -»Vaja, tornem-hi
una altra vegada» i de manera gairebé inconscient començo a
segregar a tota marxa les «hormones de l'avorriment».
Ara bé, en aquest cas, el format i les eines d'aprenentatge proposades a l'assignatura han superat de lluny les expectatives inicials; en aquest cas he entès que es tracta d'un procés on cada detall està pensat per accedir precisament a aquest aprenentatge significatiu del que parlen els conceptes teòrics: d'entrada, la meva predisposició inicial canvia a través de l'avaluació inicial on s'incita a la reflexió, més enllà de idees, prejudicis prèviament establerts o dogmes socials. Hi ha la intenció d'activar el pensament crític. Un enfocament inicial interessant. Ara, mirant les respostes de les preguntes curtes m'adono que canviaria la puntuació que li vaig posar inicialment a la pregunta: Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 6 , en el moment actual li posaria un 10, considero que durant el debat he après moltes coses tant dels companys com dels consultor.
Ara bé, en aquest cas, el format i les eines d'aprenentatge proposades a l'assignatura han superat de lluny les expectatives inicials; en aquest cas he entès que es tracta d'un procés on cada detall està pensat per accedir precisament a aquest aprenentatge significatiu del que parlen els conceptes teòrics: d'entrada, la meva predisposició inicial canvia a través de l'avaluació inicial on s'incita a la reflexió, més enllà de idees, prejudicis prèviament establerts o dogmes socials. Hi ha la intenció d'activar el pensament crític. Un enfocament inicial interessant. Ara, mirant les respostes de les preguntes curtes m'adono que canviaria la puntuació que li vaig posar inicialment a la pregunta: Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 6 , en el moment actual li posaria un 10, considero que durant el debat he après moltes coses tant dels companys com dels consultor.
Així
mateix, cal comentar que inicialment, em cridà l'atenció la
pregunta; -Els
debats a la UOC poden millorar moltíssim. Després
de llegir-la vaig percebre la intenció
de fer les coses bé, de manera conscient, volent aconseguir realment
que es produeixi un aprenentatge significatiu arrel d'un canvi
conceptual.
D'aquesta
manera, el debat ha estat l'activitat que m'ha despertat realment les
ganes d'aprendre, i me'n adono pel fet d'anar més enllà dels
aspecte obligatoris (aportacions...); és
precisament quan em trobo hipnotitzada en lectures d'autors que no
coneixia, quan descobreixo els detalls de projectes reals que només
havia sentit anomenar (ex. León dormido) quan realment es produeix
el que per a mi és el canvi conceptual real, s'inclouen nous
elements a la pròpies opinions, a
les pròpies maneres de pensar. Recordo un vespre de sobretaula on
després de fer les postres ens vam endinsar en un intens debat basat
en els temes que es plantegen a l'assignatura; aquests són
precisament el tipus de fets espontanis, els que sorgeixen
espontàniament, els que t'obliguen a argumentar i a
contra-argumentar i finalment a percebre fins a quin punt
l'aprenentatge ha esdevingut. En
aquest sentit valoro el fet de presentar la construcció de
coneixement en forma de debat virtual,
que tot i amb les seves limitacions (temporals, nombre
d'aportacions...) en en el meu cas ha servit de base per a conduir
la temàtica a nivell personal, més enllà de l'àmbit acadèmic.
La
realització de l'activitat 3, ha estat un repte, sobretot a nivell
tecnològic; la instal·lació del CmapTools ha estat tota una
odissea que m'ha portat a comprendre una mica més el funcionament
del sistema operatiu que utilitzo des de fa no gaire temps; Linux.
Inicialment
vaig desestimar que pogués trobar cap problema gaire greu en el
simple fet d'instal·lar, executar i utilitzar el CmapTools, una idea
no del tot encertada; després de passar-me nombroses hores buscant i
llegint diversos fòrums d'informàtica he pogut fer el mapa però
sincerament tinc la sensació que he dedicat més esforç i energia a
resoldre problemes tècnics (obrir el directori, activar permisos,
trobar i reconèixer l'arxiu, donar l'ordre d'execució...) que
realment al contingut teòric i estructural. D'aquesta mateixa
manera, encara hi ha problemes que no he pogut resoldre, del tipus;
el programa es bloqueja sovint, de sobte no puc introduir accents a
les paraules que escric.... Alhora, sóc conscient que el meu
principal error ha estat la organització temporal; si hagués
iniciat amb més temps aquesta pràctica, hagués pogut presentar
tots aquests dubtes al fòrum virtual de l'assignatura i probablement
hagués resolt molts d'aquests problemes «tècnics», en sóc
conscient. En
tot cas, afirmo que a nivell informàtic he après a instal·lar,
reconèixer i executar un arxiu de tipus binari; un petit pas més en
la comprensió d'aquest món per a mi encara abstracte i complex.
A
nivell del procés d'aprenentatge, el canvi conceptual s'ha produït
a partir d'una ampliació de conceptes.
Així,
fent una comparació entre el mapa inicial i el final es pot apreciar
clarament que el primer està format per paraules i conceptes que es
remeten als coneixements previs, a l'experiència pròpia mentre que
al segon mapa, notablement més gran he utilitzat elements provinents
dels documents teòrics i de la pròpia reflexió després d'haver
fet les primeres dues pràctiques; en aquest si observa la creació
d'un model mental més ampli, més complex, amb un component de
càrrega cognitiva més elevat:
En
aquest últim hi he inclòs les conclusions del debat i aspectes com
els mites derivats de la tecnologia. Alhora
considero que als dos, hi ha les mateixes idees base; els conceptes
principals són educació, ciència i tecnologia. Tot
i així en el segon mapa, el concepte clau al qual he donat més
importància ha estat el de societat, així, es pot apreciar la
centralitat d'aquest node a partir dels múltiples conceptes als
quals està enllaçat.
Conclusions
Les
tecnologies educatives són una eina que ha de ser aplicada per a
facilitar que es produeixi aprenentatge significatiu.
Cal
tenir en compte les seves potencialitats i saber aplicar-les en cada
context educatiu. Un mapa conceptual,
és una manera de plasmar els coneixements, el model
mental o el canvi que conceptual
que es produeix a partir d'un procés d'ensenyament-aprenentatge
concret. Serveix tant a
nivell personal, per ser conscient del propi procés d'aprenentatge,
com a nivell extern; perquè
altri pugui apreciar el model mental que s'ha creat a partir d'una
proposta de treball. En
aquest cas, el fet de fer ús de les TIC i concretament del programa
CmapTools es converteix en l'exemple pràctic de les idees exposades
a l'inici del paràgraf. En
aquesta línia penso que en el meu cas, s'ha
produït un canvi conceptual on he inclòs aspectes que inicialment
desconeixia o no hagués sabut plasmar d'aquesta manera.
En tot cas, aquest
canvi o potser més concretament ampliació conceptual, no deixa de
formar part d'un procés de construcció de coneixement que
possiblement no tingui final.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada