.post h3 { font-family: 'Loved by the King', cursive; font-size: 25px;

diumenge, 2 de novembre del 2014

Activitat 3: Informe de síntesi


      • Reflexió sobre el procés d'aprenentatge

Més enllà de teories establertes per pensadors i investigadors, si apel·lo a l'experiència personal, puc afirmar que el factor emocional determina decididament la meva manera d'aprendre; hi ha temes; textos, maneres de presentar idees que desperten el meu interès a un nivell més profund, és precisament llavors quan d'alguna manera el coneixement queda impregnat en alguna de les meves cavitats cerebral. Inicialment, val a dir que la temàtica d'aquesta assignatura, és d'aquelles que si treballes en el món de l'educació et trobes de manera recorrent; en antigues assignatures, en cursos de formació.... Vaja, una d'aquelles coses que impulsivament, només llegir-ne el títol provoca aquella reacció de -»Vaja, tornem-hi una altra vegada» i de manera gairebé inconscient començo a segregar a tota marxa les «hormones de l'avorriment».
Ara bé, en aquest cas, el format i les eines d'aprenentatge proposades a l'assignatura han superat de lluny les expectatives inicials; en aquest cas he entès que es tracta d'un procés on cada detall està pensat per accedir precisament a aquest aprenentatge significatiu del que parlen els conceptes teòrics: d'entrada, la meva predisposició inicial canvia a través de l'avaluació inicial on s'incita a la reflexió, més enllà de idees, prejudicis prèviament establerts o dogmes socials. Hi ha la intenció d'activar el pensament crític. Un enfocament inicial interessant. Ara, mirant les respostes de les preguntes curtes m'adono que canviaria la puntuació que li vaig posar inicialment a la pregunta: Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 6 , en el moment actual li posaria un 10, considero que durant el debat he après moltes coses tant dels companys com dels consultor.
Així mateix, cal comentar que inicialment, em cridà l'atenció la pregunta; -Els debats a la UOC poden millorar moltíssim. Després de llegir-la vaig percebre la intenció de fer les coses bé, de manera conscient, volent aconseguir realment que es produeixi un aprenentatge significatiu arrel d'un canvi conceptual. 
  D'aquesta manera, el debat ha estat l'activitat que m'ha despertat realment les ganes d'aprendre, i me'n adono pel fet d'anar més enllà dels aspecte obligatoris (aportacions...); és precisament quan em trobo hipnotitzada en lectures d'autors que no coneixia, quan descobreixo els detalls de projectes reals que només havia sentit anomenar (ex. León dormido) quan realment es produeix el que per a mi és el canvi conceptual real, s'inclouen nous elements a la pròpies opinions, a les pròpies maneres de pensar. Recordo un vespre de sobretaula on després de fer les postres ens vam endinsar en un intens debat basat en els temes que es plantegen a l'assignatura; aquests són precisament el tipus de fets espontanis, els que sorgeixen espontàniament, els que t'obliguen a argumentar i a contra-argumentar i finalment a percebre fins a quin punt l'aprenentatge ha esdevingut. En aquest sentit valoro el fet de presentar la construcció de coneixement en forma de debat virtual, que tot i amb les seves limitacions (temporals, nombre d'aportacions...) en en el meu cas ha servit de base per a conduir la temàtica a nivell personal, més enllà de l'àmbit acadèmic.

La realització de l'activitat 3, ha estat un repte, sobretot a nivell tecnològic; la instal·lació del CmapTools ha estat tota una odissea que m'ha portat a comprendre una mica més el funcionament del sistema operatiu que utilitzo des de fa no gaire temps; Linux.
Inicialment vaig desestimar que pogués trobar cap problema gaire greu en el simple fet d'instal·lar, executar i utilitzar el CmapTools, una idea no del tot encertada; després de passar-me nombroses hores buscant i llegint diversos fòrums d'informàtica he pogut fer el mapa però sincerament tinc la sensació que he dedicat més esforç i energia a resoldre problemes tècnics (obrir el directori, activar permisos, trobar i reconèixer l'arxiu, donar l'ordre d'execució...) que realment al contingut teòric i estructural. D'aquesta mateixa manera, encara hi ha problemes que no he pogut resoldre, del tipus; el programa es bloqueja sovint, de sobte no puc introduir accents a les paraules que escric.... Alhora, sóc conscient que el meu principal error ha estat la organització temporal; si hagués iniciat amb més temps aquesta pràctica, hagués pogut presentar tots aquests dubtes al fòrum virtual de l'assignatura i probablement hagués resolt molts d'aquests problemes «tècnics», en sóc conscient. En tot cas, afirmo que a nivell informàtic he après a instal·lar, reconèixer i executar un arxiu de tipus binari; un petit pas més en la comprensió d'aquest món per a mi encara abstracte i complex. A nivell del procés d'aprenentatge, el canvi conceptual s'ha produït a partir d'una ampliació de conceptes. Així, fent una comparació entre el mapa inicial i el final es pot apreciar clarament que el primer està format per paraules i conceptes que es remeten als coneixements previs, a l'experiència pròpia mentre que al segon mapa, notablement més gran he utilitzat elements provinents dels documents teòrics i de la pròpia reflexió després d'haver fet les primeres dues pràctiques; en aquest si observa la creació d'un model mental més ampli, més complex, amb un component de càrrega cognitiva més elevat:

  En aquest últim hi he inclòs les conclusions del debat i aspectes com els mites derivats de la tecnologia. Alhora considero que als dos, hi ha les mateixes idees base; els conceptes principals són educació, ciència i tecnologia. Tot i així en el segon mapa, el concepte clau al qual he donat més importància ha estat el de societat, així, es pot apreciar la centralitat d'aquest node a partir dels múltiples conceptes als quals està enllaçat.
  • Conclusions

Les tecnologies educatives són una eina que ha de ser aplicada per a facilitar que es produeixi aprenentatge significatiu. Cal tenir en compte les seves potencialitats i saber aplicar-les en cada context educatiu. Un mapa conceptual, és una manera de plasmar els coneixements, el model mental o el canvi que conceptual que es produeix a partir d'un procés d'ensenyament-aprenentatge concret. Serveix tant a nivell personal, per ser conscient del propi procés d'aprenentatge, com a nivell extern; perquè altri pugui apreciar el model mental que s'ha creat a partir d'una proposta de treball. En aquest cas, el fet de fer ús de les TIC i concretament del programa CmapTools es converteix en l'exemple pràctic de les idees exposades a l'inici del paràgraf. En aquesta línia penso que en el meu cas, s'ha produït un canvi conceptual on he inclòs aspectes que inicialment desconeixia o no hagués sabut plasmar d'aquesta manera. En tot cas, aquest canvi o potser més concretament ampliació conceptual, no deixa de formar part d'un procés de construcció de coneixement que possiblement no tingui final.



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada